Žádné dÃtÄ› nechodà rádo do Å¡koly, na tom se nejspÃÅ¡e shodneme vÅ¡ichni. Dnes vÅ¡ak již i mnozà rodiÄe namÃtajÃ, že zde jejich ratolesti trávà až pÅ™ÃliÅ¡ mnoho Äasu. Je ale hodinová dotace skuteÄnÄ› nepÅ™iměřená? Dobré je se také podÃvat, jak jsme na tom v porovnánà s nÄ›kterými jinými státy.
Â
Â
Je pravdou, že na prvnà pohled se nemusà zdát zátěž nijak nepÅ™iměřená. Na prvnÃm stupni je obvykle Å¡kola do jedné hodiny, na druhém stupni do dvou, a to jeÅ¡tÄ› pouze jeden Äi dva dny v týdnu. To vÅ¡ak znamená 5 Äi 6 hodin, bÄ›hem kterých se dÄ›ti musà soustÅ™edit, jen s krátkými pÄ›ti Äi desetiminutovými pauzami. Když se podÃváte napÅ™Ãklad na desetileté dÃtÄ›, je jasné, že svou pozornost tak dlouho udržet pÅ™ÃliÅ¡ dobÅ™e nedokáže.
Â
To vÅ¡ak nenà vÅ¡e. Mnoho dÄ›tà má po Å¡kole jeÅ¡tÄ› kroužky, pÅ™ÃpadnÄ› v pozdÄ›jÅ¡Ãch roÄnÃcÃch douÄovánÃ, tedy dalÅ¡Ã zátěž, se kterou se musà vyrovnat. A nezapomÃnejme, že na rozdÃl od nás, kteřà můžeme v práci alespoň na chvilku „vypnout“, dÄ›ti se musà skuteÄnÄ› po celou dobu soustÅ™edit na výuku.
Â
Â
A ani zde jeÅ¡tÄ› nekonÄÃme – po tom vÅ¡em je jeÅ¡tÄ› Äekajà domácà úkoly. Ty mohou být nároÄné, zvláštÄ› pokud dÃtÄ› danému pÅ™edmÄ›tu pÅ™ÃliÅ¡ nerozumÃ. To znamená dalÅ¡Ã půlhodinu až hodinu strávenou nad uÄenÃm. Celkem tak máme vÃce než osm hodin, po které se dÃtÄ› prakticky dennÄ› uÄÃ. A osm hodin je standardnà pracovnà doba pro dospÄ›lého. Nelze se tedy divit, že mnozà žáci povolujà v pozornosti.
Â
Problém ovÅ¡em je, kde bychom mÄ›li ubrat. Pokud se na pÅ™edmÄ›ty podÃváme, zjistÃme, že v podstatÄ› vÅ¡echny jsou potÅ™ebné. I výtvarná, hudebnà Äi tÄ›lesná výchova majà své mÃsto, neboÅ¥ pÅ™i nich se dÄ›ti mohou alespoň trochu uvolnit.
Â
Je vÅ¡ak pravdou, že na tom nejsme jeÅ¡tÄ› až tak Å¡patnÄ›, jako napÅ™Ãklad Japonsko. Zde dÄ›ti ve Å¡kole prakticky bydlÃ, neboÅ¥ tam trávà v podstatÄ› celý den. To samozÅ™ejmÄ› souvisà i s kulturou, která je zde hodnÄ› zaměřena na výkon. Zda je to dobÅ™e Äi Å¡patnÄ› je na zváženà každého z nás, avÅ¡ak je potÅ™eba si pÅ™ipomenout, že Japonsko má nejvÄ›tÅ¡Ã poÄet sebevražd studentů a mladých lidà na svÄ›tÄ›.